Capítulo Aceito para os GranDGamesBR 2020-2030


Publicado em: 19/08/2022 - Tadeu Moreira de Classe

No dia 19 de agosto de 2022, os professores Tadeu Classe e Renata Araújo Renata Araújo (CIBERDEM/Mackenzie/USP) receberam a notificação de aceitação de seu capítulo "Games as Mediating Platforms in an Open and Digital World" para compor, com outros desafios, o livro dos Grandes Desafios da Área de Jogos no Brasil para o período de 2020-2030 (GranDGamesBR 2020-2030).

Este desafio gira em torno de apresentar proposta sobre a complexidade de aplicação e uso de jogos em diferentes contextos contemporâneos do mundo em que vivemos, como: Jogos digitais par ao entendimento de processos organizacionais; Jogos digitais, dados abertos e accountability e; Valores em jogos para um mundo aberto.

O livro com os desafios deverá ser publicado em breve. Entretanto, o resumo (em inglês) do capítulo pode ser lido a seguir:
The complexity of social interactions has been pointed out as challenges in studies on social development, education, cultural diversity, behavior change, and innovation. The COVID-19 pandemics highlighted important issues of our modern society, especially regarding emotional and psychological issues: humans as artificial beings disconnected from the planet, anxious for socialization, mainly through virtual worlds. Stress, anxiety, hopelessness and depression are sources of concern, while pleasure - a fundamental aspect for human life - loses space. We argue that our society needs to recover the pleasure which relies on the learning aspects of life situations as well as to rebuild the way we interact for social or work purposes. In this chapter, we propose as a challenge for the games research community, to face the sophistication that encompasses how to conceptualize, model, design, evaluate, and play games which can turn our actions in the world more playful. We primarily approach games as enablers and agents for work relations, social change and innovation in organizations, with a special look to the Brazilian context.

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